Peer Reviewed Publications Castro, J. C., Lalonde, M., & Pariser, D. (In press). Understanding The Im/mobilities of Engaging At-Risk Youth through Art and Mobile Media.
Studies in Art Education. Lalonde, M., Castro, J. C., & Pariser, D. (In press). Identity Tableaux: Multimodal Contextual Constructions of Adolescent Identity. Visual Art Research. Pariser, D., Castro, J. C., & Lalonde, M. (In press). Investigating at-risk youth visually examining their communities through mobilities, aesthetics and civic engagement. International Journal of Education Through Art. Lafontaine, D., Lalonde, M., & Boire, M. (2015). Le Laboratoire vivant (Living Lab) Jeunesse: genèse et apports d’une démarche participative d’innovation sociale et territoriale. In La transformation sociale par l’innovation sociale (CRISES). Université du Québec à Montréal, Montréal, QC. Lalonde, M. (2015). Théories de l’apprentissage mobile à la lumière de l’étude de la mobilité et de la pensée complexe. Canadian Journal for New Scholars in Education, 6(1). Book Chapters Lalonde, M., & Castro, J. C. (2015). Amplifying Youth Cultural Practices by Engaging and Developing Professional Identity Through Social Media. In J. Black (Ed.), Youth Practices in Digital Arts and New Media ( pp. 40–62). New York, NY: Palgrave Macmillan. Professional Journals Lalonde, M., & Castro, J. C. (in press). Citoyens de demain : une étude d’impact des initiatives communautaires dédiées à l’apprentissage des arts médiatiques sur les populations canadiennes de jeunes marginalisés en milieux urbains. In Acte du colloque sur la recherche en enseignement des arts visuels. Université de Montréal, Montréal, Québec: CRÉA Édition. Faucher, C., Lalonde, M., Viens, M.-P., & Thuot-Dubé, M. (2015). Parole aux pionniers. Vision Réflexions, 1 – 7. Thuot-Dubé, M., Lalonde, M., & Viens, M.-P. (2015). Changer de forme. Vision, (80). Lalonde, M., Faucher, C., & Viens, M.-P. (2015). Quand le paysage se fait changeant. Vision, (79), 4. Lalonde, M., Faucher, C., Viens, M.-P., & Claude, N. (2014). Le projet de l’éducation artistique contemporaine. Vision, (78). Lalonde, M., & Castro, J. C. (2014). Quand l’école prend le virage mobile. Vie Des Arts, (236). Lalonde, M., & Castro, J. C. (2014). Leçon du communautaire : Enseignement des arts médiatiques à la Maison Kekpart. Vision, (77), 20–25. Lalonde, M. (2013). Contrer le désengagement scolaire par l’enseignement des arts: perspectives de développement curriculaire auprès de jeunes décrocheurs. Canadian Art Teacher, 12(1), 20–23. Lalonde, M. (2013). Les arts aux adultes: un moyen de persévérance et de réussite scolaire pour les jeunes à risque. Vision, (76), 29–32. Lalonde, M., Castro, J. C., & Pariser, D. (2012). MonCoin : A Mobile application and Art Curriculum For Fostering Civic and Educational Engagement For At-Risk Youth. In A. Savoie, A.-M. Émond, F. Gagnon-Bourget, & P. Gosselin (Eds.), Actes du colloque sur la recherche en enseignement des arts visuels (pp. 57–64). Université Concordia, Montréal, QC: CRÉA Éditions. Conferences and Communications 2015 Lalonde, M., Castro, J. C., & Sherman, D. (2015). Hybridité contextuelle et médiation numérique mobile des espaces de construction identitaire des adolescents. Paper presented at the Colloque international Littératie, art et culture des jeunes, identifier les croisements. Université du Québec à Montréal, Montreal, QC. Lalonde, M., & Pariser, D. (2015). Éducation artistique et mobilité : théories et pratiques curriculaires pour le renforcement de l’engagement socioacadémique des jeunes à risque. Paper presented at the Canadian Society for the Study of Education (CSSE) Annual Congress, Ottawa University, Ottawa, ON. Lin, C. C., Lalonde, M., & Leblanc, N. (2015). Citizens of Tomorrow: Youth Empowerment through Media Arts Practice. Paper presented at the Canadian Society for the Study of Education (CSSE) Annual Congress, Ottawa University, Ottawa, ON. Richard, M., Lebrun, M., Trudelle, M., & Lalonde, M. (2015). InterLACing Literacy, Art, Youth Culture and School. Paper presented at the National Art Education Association (NAEA) Annual Convention, New Orleans Convention Center, New Orleans, LA. Blair, L., Castro, J. C., Pariser, D., Lalonde, M., & Akbhari, E. (2015). Designing and Implementing a Pre-service Art Educator Online Video Network. Paper presented at the National Art Education Association (NAEA) Annual Convention, New Orleans Convention Center, New Orleans, LA. Castro, J. C., Pariser, D., & Lalonde, M. (2015). The Im/mobilities of Engaging At-Risk Youth through Art. Paper presented at the National Art Education Association (NAEA) Annual Convention, New Orleans Convention Center, New Orleans, LA. Lalonde, M. (2015). Considering the mobile turn in art education. Paper presented at the National Art Education Association (NAEA) Annual Convention, New Orleans Convention Center, New Orleans, LA. Gaudet, J., & Lalonde, M. (2015). Mobile Media Art New Educational Practices : Engagement in Public Spaces Through Visual Dialogue. Paper presented at the Art Education Graduate Symposium, Concordia University, Montreal, QC. 2014 Lalonde, M. (2014). Technologies mobiles : pour une pédagogie hors les murs. Paper presented at the Congrès annuel de l’Association québécoise des éducatrices et éducateurs spécialisés en arts plastiques (AQESAP), Hotel Delta, Trois-Rivières, QC. Lalonde, M., & Pariser, D. (2014). Using Mobile Media and Visual Art to Engage At-Risk Youth With Their Educational and Civic Environments. Paper presented at the World Congress of the International Society for Education Through Art (InSEA), Melbourne Cricket Ground, Melbourne, Australia. Lalonde, M., & Castro, J. C. (2014). Community-based New Media Arts Programs Engaging At Risk Youth in Quebec: A Means for Academic and Social Success. Paper presented at the World Congress of the International Society for Education Through Art (InSEA), Melbourne Cricket Ground, Melbourne, Australia. Lalonde, M., & Castro, J. C. (2014). Citoyens de demain : étude d’impact des initiatives communautaires dédiées à l’apprentissage des arts médiatiques auprès des populations canadiennes de jeunes marginalisés en milieux urbains. Paper presented at the Colloque de recherche en enseignement des arts visuels (CREA), Université de Montréal, Montréal, QC. Lalonde, M., Castro, J. C., & Pariser, D. (2014). Pratiques éducatives mobiles : le détournement esthétique des curriculums. Paper presented at the Mobilité et traces dans l’espace publique, Université du Québec à Montréal, Montreal, QC. Lafontaine, D., Lalonde, M., & Boire, M. (2014). Le Laboratoire vivant (Living lab) Jeunesse de l’Agglomération de Longueuil : genèse et développement d’une expérience d’innovation sociale et territoriale. Paper presented at the Colloque international du Centre de recherche sur les innovations sociales (CRISES), Hotel Gouverneur, Montreal, QC. Lalonde, M., Castro, J. C., & Pariser, D. (2014). Everywhere and Anytime: Using Mobile Media In/Outside the Art Classroom. Paper presented at the National Art Education Association (NAEA) Annual Convention, San Diego Convention Center, San Diego, CA. Lalonde, M. (2014). De l’approche communautaire de l’enseignement des arts numériques: Médias sociaux et engagement des jeunes à risques. Paper presented at the Art Education Graduate Symposium, Université Concordia, Montreal, QC. Lin, C. C., Ryoo, A., Lalonde, M., & Grauer, K. (2014). Citizens of Tomorrow: Social Transformation Through Urban Youth Media Arts Practice. Paper presented at the National Art Education Association (NAEA) Annual Convention, San Diego Convention Center, San Diego, CA. Castro, J. C., Lalonde, M., & Pariser, D. (2014). Affordances and Constraints of Mobile Computing in Art Education. Paper presented at the National Art Education Association (NAEA) Annual Convention, San Diego Convention Center, San Diego, CA. 2013 Lalonde, M. (2013). Apprentissages mobiles : 10 principes pédagogiques pour un curriculum artistique engageant. Paper presented at the Congrès annuel de l’Association québécoise des éducatrices et éducateurs spécialisés en arts plastiques (AQESAP), Hotel Delta, Trois-Rivières, QC. Lalonde, M. (2013). Citoyens de demain : étude des pratiques éducatives médiatiques émergentes. Paper presented at the Congrès annuel de l’Association québécoise des éducatrices et éducateurs spécialisés en arts plastiques (AQESAP), Hotel Delta, Trois-Rivières, QC. Lalonde, M., & Dubois, C. (2013). La Cité des Arts du Centre des 16-18 ans, un projet novateur. Paper presented at the Conférence annuelle de formation de l’Association des Cadres Scolaires du Québec, Château Mont Saint-Anne, Quebec city, QC. Lin, C. C., Grauer, K., Castro, J. C., Beer, R., Lalonde, M., Ryoo, A., & Cunningham, F. (2013). Citizens of Tomorrow:Engaging Urban Youth through Community Arts Practice. Paper presented at the Congrès annuel de la Société Canadienne pour l’Étude de l’Éducation (CSEA), Université de Victoria, Victoria, BC. Lalonde, M. (2013). MonCoin : Les technologies mobiles et l’éducation artistique comme moyens d’engagement socioacadémique pour les jeunes à risques. Paper presented at the Congrès de l’association francophone pour le savoir (ACFAS), Université Laval, Quebec city, QC. Lalonde, M. (2013). Contrer le désengagement scolaire par l’enseignement des arts: perspectives de développement curriculaire auprès de jeunes décrocheurs. Paper presented at the The Graduate Student Research Symposium of the Canadian Society for Education Through Art (CSEA), F.A.C.E. school, Montreal, QC. Castro, J. C., Lalonde, M., & Pariser, D. (2013). Mobile technologies and art curriculum as a mean for fostering civic and educational engagement for at-risk youth. Paper presented at the The Canadian Society for Education Through Art (CSEA) Annual Conference, F.A.C.E. school, Montreal, QC. Castro, J. C., Lalonde, M., & Pariser, D. (2013). MonCoin: A mobile application and art curriculum for fostering civic and educational engagement for at-risk youth. Paper presented at the Differential Mobilities: Movement and Meditation in Networked Societies, Concordia University, Montreal, QC. Lalonde, M., & Ayotte, G. (2013). La Cité des arts : un programme d’enseignement des arts à l’éducation des adultes. Paper presented at the Congrès 2013 de l’Association Québécoise des Intervenants de la Formation Générale des Adultes (AQIFGA), Hotel Sheraton, Laval, QC. Lalonde, M. (2013). Les sigles PER : des compléments de formation en intégration pédagogique et en participation citoyenne. Paper presented at the Journée pédagogique montérégienne de la formation générale aux adultes, Centre de formation Lemoyne d’Iberville, Longueuil, QC. Castro, J. C., Lalonde, M., & Pariser, D. (2013). Mobilities and Engagement: Using mobile phones in the visual art classroom. Paper presented at the National Art Education Association (NAEA) Annual Convention, Fort Worth Convention Center, Fort Worth, TX. Lalonde, M. (2013). Contrer le désengagement scolaire par l’enseignement des arts: perspectives de développement curriculaire auprès de jeunes décrocheurs. Paper presented at the Art Education Graduate Symposium, Concordia University, Montreal, QC. 2006 - 2012 Lalonde, M. (2012). Les arts aux adultes : un outil de persévérance scolaire. Paper presented at the Congrès annuel de l’Association Québécoise des éducatrices et des éducateurs spécialisés en arts plastiques (AQESAP), Hotel Hilton, Quebec city, QC. Lalonde, M., Castro, J. C., & Pariser, D. (2012). MonCoin: A mobile application and art curriculum for fostering civic and educational engagement for at-risk youth. Paper presented at the Colloque sur la recherche en enseignement des arts visuels, Concordia University, Montreal, QC. Lalonde, M. (2010). Créativité: L’exploitation des arts plastiques à l’éducation des adultes. Paper presented at the Journée pédagogique Montérégienne de la formation générale aux adultes, Centre de formation du Richelieu, Varennes, QC. Lalonde, M., Longpré, L., & Besson, L. (2006). Art et intégration pédagogique. Paper presented at the Journée pédagogique Montérégienne de la formation générale aux adultes, École professionnelle de Saint-Hyacinthe, Saint-Hyacinthe, QC.